Skip to main content

MB 190E en klassiker!

MB 190E 2,3l 16 ventiler 1985 modell.

Orginale felger.


Mercedes Benz 190E!

Mercedes Benz 190E, en mye omtalt modell. I flere år verserte det spekulasjoner og tegninger i utenlandske bilblader om MB 190.Så da bilen på senhøsten 1982 ble lansert kom det ikke som en overraskelse. Men ingen var vel likevel forberedt på hvilken posisjon denne bilen skulle få.


Motorer!

Bilen ble kun produsert som sedan, men til gjengjeld var det stor valgfrihet når det gjaldt motor. Bensin og diesel, med ytelser fra 72 til 200 hester. Bensinmotorene hadde fra 1,8 til 2,6 liters slagvolum. Den første tiden var 190 dog kun tilgjengelig med en 2,0 liters motor. Forgasserversjonen,190 produserte 90 hester, mens 190E, med innsprøytning mobiliserte 122 hester. Senere kom de andre motorene; 2,3 liter med 136 hester, 2,6 l med 160 hester og en 2,3 l med 16 ventiler og 185 hestekrefter – som den HAS AUTO nå har restaurert, se bildene. Mercedes produserte også en 190E 1,8 med 109 hester. Den største og sterkeste var 2,5 l med 16 ventiler som ga hele 205 hester. Dieselmotorene hadde også variasjonsmuligheter; fra 72 til 90 hester, med turbo 122-126 hestekrefter. I 1982 hadde de produksjonsstart av MB 190 serien og i 1983 kom den med diesel. I 1985 introduserte Mercedes 190D 2,5 med 90 hk, sammen med 190E 2,3 og 2,6 liter.


Oppgraderinger!

I 1988 fikk bilen sin første oppgradering, med nye beskyttelseslister langs siden på karosseriet, bedre seter og høydejusterbare sikkerhetsseler. MB190E 2,5 16 ventiler erstatter 2,3 l utgaven. I 1990 lanserer de basismodellen 190E 1,8 l og i 1993 stoppes produksjonen av 190 serien og den erstattes av MB Cklasse.


Pris!

En 2,3 16 ventiler var en dyr bil, den hadde en pris på rundt 420 000 kr. I 1985 var den modellen dobbelt så dyr som en standard 190E. Det ble derfor ikke solgt så mange 2,3 l 16 ventiler her til lands, men etterhvert kom det en del som bruktimport.


Samlerobjekt!

I dag er disse bilene blitt samleobjekter, med en stadig stigende verdi. De er over 20 år og har derfor ingen engangsavgift ved import til Norge. Prismessig i Tyskland ligger de rundt 30-50 000 euro, alt ettersom bilens tilstand. De fleste ønsker seg en en eiers bil hvor all historikk kan dokumenteres.


Bilder: